Week van het verkeer!

Week van het Verkeer

Dit schooljaar organiseren wie niet  1 maar 2 themaweken ‘Verkeer’. Tijdens deze eerste week  hebben onze leerlingen kennis gemaakt met verschillende elementen in het verkeer. Zo kwamen termen als  ‘dode hoek’ en  ‘voorrang van rechts’ nadrukkelijk in beeld. We organiseerden voor de eerste keer  ook een schoolpoortquiz voor ouders.

Start van de weekWeek van het verkeer

We startten de themaweek met de inhuldiging van het nieuwe verkeerspark op de school. De leerkrachten hadden een sketch in elkaar gestoken waarbij de kinderen meteen getriggerd werden door de verkeersregels. Door een eigen verkeersparcours op school kunnen we onze leerlingen op een speelse en educatieve manier met het dagelijks verkeer laten kennis  maken. Dit jaar werden ook de ouders betrokken bij de themaweek. Elke ochtend werd de kennis van de ouders op de proef gesteld. Kenden de ouders de verkeersregels nog ? Als de ouders doorheen de hele week samen 70% juiste antwoorden behaalden, kregen onze leerlingen een extra verrassing. Deze mochten de kinderen zelf kiezen.

Week van het verkeerDe dode hoek

De dode hoek was ook dit jaar weer een belangrijk item, we mochten een vrachtwagen en tractor verwelkomen op school. Zo konden de leerlingen plaatsnemen in de voertuigen en ervaren vanuit welke hoek je geen fietsers en voetgangers kan waarnemen. We willen langs deze weg dan ook graag Hoeve De Waterkant  en de familie Windmolders bedanken voor de geleverde voertuigen.

De allerkleinsten van de school gingen op pad met de politie. Samen gingen ze een verkeerswandeling doen doorheen het centrum van de gemeente. Op deze manier maakten onze kleinste ambassadeurs kennis met het verkeer.

Fietscontrole Week van het verkeer

Op donderdag mochten we de politie terug verwelkomen op de school. Alle kinderen en leerkrachten mochten hun fiets laten controleren bij de wijkagenten. Want een een eigen veilige fiets zorgt ervoor dat je al veel mogelijke gevaren kan uitsluiten. Alle onderdelen werden nauwkeurig gecontroleerd, zo moesten de reflectoren aanwezig zijn als ook een werkende bel en licht voor- en achteraan.

De themaweek werd afgesloten met de grote verkeersquiz waarbij de opgedane kennis en vaardigheden werden getest. We kunnen dan ook met trots zeggen dat iedereen goed op weg is om zich veilig in het verkeer te gaan begeven. Oefening baart grunst!