Heeft u vragen?
Als u vragen heeft mag u gerust contact opnemen met de onderstaande gegevens. Of u vult de infofiche in.
Tel.: 013 53 93 23
directie@basisschoolherx.be
Nee, de leerkracht legt de belangrijkste momenten vast in de planning (=routeplanner) waarop
instructie wordt gegeven (= lesgeven). De verwerking van de leerstof kunnen de leerlingen op verschillende niveaus uitvoeren. Leerlingen worden hierbij gecoacht door de leerkracht. Leerlingen
kunnen dit niet vanzelf. Dit moet aangeleerd worden. Daarom starten wij reeds bij de peuters en kleuters met het plannen van kleine activiteiten om tot zelfstandige leerlingen te komen die regisseur
zijn van hun eigen leerproces.
We zijn ervan overtuigd dat de meeste kleuterleerkrachten inzetten op vaardigheden die wij extra in de
verf zetten. Leerlingen zijn zeer flexibel en leren snel bij. De vaardigheden die kleuters hebben opgedaan in een kleuterschool gebruiken we om verder uit te bouwen zodat leerlingen tegen het zesde leerjaar
zelfsturend aan de slag kunnen gaan. Daarbij komt dat zelfsturend leren een proces is dat begeleid moet worden door de leerkracht en dat we dit telkens jaar na jaar opbouwen.
Leerlingen die afstuderen in Herx hebben een rugzak vol vaardigheden die ze kunnen inzetten in het middelbaar. Het maakt niet uit of je een richting kiest met talen of wetenschap. Gedurende 6 jaar heb je geleerd om de 21ste-eeuwse vaardigheden toe te passen op het juiste moment als daar om wordt gevraagd.
Ja, het zorgbeleid is gebaseerd op handelingsgericht werken (HGW). We werken op kind-klas en
schoolniveau. We doen dit samen met CLB en het ondersteuningsteam.
Kindniveau:
• Kind-ondersteunend werken
• Opvolging over verschillende gebieden heen
• Coachingsgesprekken
• Individuele stappenplannen
Klasniveau
• Leerkracht- ondersteunend
• Opvolging klas over verschillende gebieden heen
• Co-teaching
• Handelingsplannen
• Analyse en verder onderzoek
Schoolniveau:
• Uitwerken en opvolging beleidsplannen
• Bijscholing en doorvoeren vernieuwingen
• MDO en zorgoverleg
• Contact en overleg met externen
We gaan altijd in dialoog met onze leerlingen. Dit wil niet zeggen dat in bepaalde situaties of conflicten leerlingen niet onttrokken kunnen worden uit de groep. Even afkoelen in een time-out zone om nadien het gesprek aan te gaan. Wij geloven sterk in een open communicatie.
Instructies worden aangebracht door de leerkracht. Het kan wel zijn dat er bepaalde leerlingen instructie
volgen van een groep hoger of lager. Leerlingen met extra onderwijsbehoeften worden goed ondersteund. Leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken worden ook niet vergeten. Iedere groep wordt uitgedaagd op hun niveau. Meerdere momenten per week krijgt de klasleerkracht ondersteuning van de zorgleerkracht om de verschillende leerlingen te bespreken en te begeleiden.
We blijven toekomstgericht innoveren en met een kritische kijk onze aanpak afstemmen op de nieuwe uitdagingen van deze samenleving. Samen gepersonaliseerd leren is voor ons de toekomst die we stapsgewijs introduceren. Leerlingen en leerkrachten delen kennis en vaardigheden met elkaar, zodat ze sneller groeien.
Dit is een proces waar alle kinderen doorheen moeten. Als je peuter nog niet zindelijk is, zullen ouders en leerkracht een gepaste methode afspreken die zowel thuis als op school wordt toegepast. Wij verwachten dus dat ouders thuis ook werken rond zindelijkheid en volgens dezelfde methodieken zoals
die in de klas worden toegepast. Dit is een ‘samen’ verhaal.
Als u vragen heeft mag u gerust contact opnemen met de onderstaande gegevens. Of u vult de infofiche in.
Tel.: 013 53 93 23
directie@basisschoolherx.be