START WERKZAAMHEDEN VERGROENINGSDOSSIER

De eerste werkzaamheden aan het vergroenen van het schooldomein vangen vanaf volgende week aan. De klassen zullen beurtelings helpen tijdens de werkzaamheden. Er wordt ook rekening gehouden met de verschillende leeftijden en het soort werk. Aanstaande maandag helpt het derde en vierde leerjaar de aannemer bij het verwijderen van tegels op de speelplaats. Tijdens een volgend werkmoment eind november zullen er andere klassen aan de beurt komen om de aannemer te helpen aanplanten.
Ons domein wordt stelselmatig omgebouwd tot een plek waar het talent van elk kind op een creatieve manier in de kijker wordt gezet en waar we bovendien al spelend tot leren kunnen komen. Dit biedt heel veel groeikansen en vergroot het welbevinden van onze kinderen.
Dit plan is het resultaat van een ontwerp waar natuur en biodiversiteit samen met de functionaliteit centraal staan. Ouders, kinderen en school kwamen samen tot deze uitwerking. Dit maakt dat de soortkeuze van het plantgoed bij voorkeur planten zijn die van nature in de regio voorkomen en of aangetast zijn aan de standplaats. Op deze manier draagt dit project bij aan het behoud van genetische, autochtone plantendiversiteit.
Er wordt voor duurzame materialen gekozen waarbij volgende hiërarchie gehanteerd wordt:
Natuurlijk materiaal en materialen die reeds aanwezig zijn op het schooldomein;
Weinig bewerkte materialen;
Lokale oorsprong van het materiaal;
Het gebruik van materialen en planten draagt bij aan de biodiversiteit en natuur van de schoolomgeving