week van het verkeer

Basistechnieken EHBO

Verkeersweek

Basistechnieken EHBO

Vlak na de paasvakantie vond op onze school de tweede verkeersweek van dit schooljaar plaats. Deze keer werkten we niet alleen rond de verkeersregels en verkeersborden, maar ook rond EHBO bij een ongeval. We vinden het belangrijk dat onze kinderen de eerste zorgen kunnen toedienen in geval van nood.

De verkeersweek startte alvast met een ‘fameuze knal’

Twee leerkrachten botsten met de fiets tegen elkaar omdat ze zich niet aan de verkeersregels hielden. Enkele verpleegsters kwamen ter plaatse, maar die wisten niet helemaal goed wat ze moesten doen. Zo kwamen voor het eerst de woorden als Eerste Hulp Bij Ongeval en de 112 bellen aan bod.

Brecht de beer

Onze kleinste Grunstenaars gingen deze week aan de slag met ‘Brecht de Beer’. Brecht de Beer is de nieuwe vriend van onze kleuters, elke dag beleefden we een nieuw avontuur.Via verhaal en spelvorm kwamen we te weten wat we moesten doen bij een huidwonde, een brandwonde, bloedneus, ….. Tijdens groepsopdrachten leerden de kleuters deze vaardigheden toepassen in de praktijk.

De kleuters konden tijdens deze week voor het eerst hun ‘loopfiets diploma’ behalen. Dagelijks konden ze volop oefenen tijdens de speeltijden en lesmomenten . Op het einde van de week moesten ze een parcours afleggen op het verkeerspark van de lagere school: slalommen, scherpe bochten nemen, over hindernissen rijden, enz… Ze brachten het er allemaal zeer goed vanaf.

Week van het verkeer Week van het verkeer Week van het verkeer

De 112

112 bellen

De jongens en meisjes van het 1ste tot en met het 3de leerjaar kregen workshops over het contact maken met het noodnummer 112. Een van de belangrijkste stappen binnen EHBO. Wanneer bel je 112? Wiie mag 112 bellen? Mag je die altijd bellen? Met deze vragen ging ze aan de slag. Het theoretisch gedeelte sloten we af met het 112 lied.

Uit het lied leerden we dat er 3 belangrijke kernwoorden zijn als we  112 willen bellen. WAAR is het gebeurd, WAT is er gebeurd en met WIE is het gebeurd.

EHBO

De tieners van het 4de, 5de en 6de leerjaar kregen een introductie over de basistechnieken EHBO. In het  begin van de week kregen ze theoretische uitleg over wat te doen bij: een snijwond, schaafwonden, breuk,….

Een echte hulpverlener moet kunnen reanimeren. De tieners kregen les over de juiste manier van reanimeren.

• Hoeveel borstcompressies moeten we geven?
  • hoeveel keer moeten we beademen?
  • Wat is een AED-toestel?
  • Hoe en wanneer gebruik je het AED-toestel?

Op al deze vragen kregen ze een antwoord. Om de theorie in de praktijk om te zetten gingen ze onder leiding van Sofie Was (verpleegster en mama van één van onze tieners) aan de slag om te leren reanimeren.

Hiervoor gebruikten ze ‘rescue Ann poppen’. Deze poppen zijn speciaal gemaakt om te leren reanimeren. Tijdens deze actieve les leerden ze ook om een AED-toestel correct aan te sluiten op de pop als ook de veiligheidsvoorschriften wanneer er schok moet worden toegediend.

Verkeerswandeling

Het 3de en 4de leerjaar ging ook volop oefenen voor hun ‘Grote Voetgangersexamen’ in het  verkeer. In het centrum van Herk-de-Stad moest er een heus parcours te voet worden afgelegd.De politieagenten hielden een extra oogje in het zeil om te kijken of ze zich op een

week van het verkeer

correcte en veilige manier konden verplaatsen in het verkeer.

Het 5de en 6de leerjaar ging eveneens op verkeerswandeling maar dan in functie van het ‘Grote fietsexamen’. Alle kritieke verkeerspunten werden tijdens de wandeling aangehaald: hoe steek ik over met de fiets, heb ik al dan niet voorrang, enz… Aan het einde van de week deden ze dit toch met de fiets om zich optimaal voor te bereiden op het fietsexamen.

Fietsvaardigheden

Op vrijdag stond er een groot fietsparcours over de hele speelplaats. Dit om de fietsvaardigheden van onze kinderen te verbeteren. Zo moesten ze scherpe bochten nemen, slalommen tussen kegels, over een oneven brug rijden, een glas water oppakken op een tafel en verderop terug op een tafel neerzetten, enz… Het was mooi om te zien hoe geconcentreerd de jongens en meisjes hiermee aan de slag gingen.

We zetten bewust in op verkeersveiligheid. Vandaar ook de keuze om dit schooljaar  2 ‘verkeersweken’ te organiseren. Op deze manier willen we onze leerlingen en ouders duidelijk maken dat je verplaatsen in het verkeer op een veilige en correcte manier kan. Ook al is het niet altijd zonder gevaar.