Zelfsturing stimuleren
In onze kleuterklassen werken we vanuit de ervaringswereld van het kind, waarbij we zelfstandigheid verhogen, vaardigheden stimuleren en het leren aanmoedigen.
In onze lagere school werken kinderen aan hun eigen leerproces, hun eigen leerpad. Ze gebruiken hiervoor hun gepersonaliseerde agenda (routeplanner). Met dit schema gaan de kinderen de hele week aan de slag. Als leerling en ouder weet je vooraf exact wat je allemaal in de klas gaat doen:
- Welke onderwerpen komen aan bod?
- Op welke manier (klasgesprek, oefening, groepswerk, presentatie, …)?
- Waar vind je de informatie?
- Welke taken en toetsen zijn er deze week?
Zo weet je perfect wat er van jou verwacht wordt, op welke momenten je klassikaal of in groep werkt en wanneer je je eigen tempo kan volgen.
Coachingsgesprekken
Punten zijn maar cijfers. Daarom gaan ze bij ons altijd samen met gefundeerde feedback. Iedere week is
er een coachingsgesprek tussen leerkracht en kleuter of leerling om de werkweek te evalueren. Tijdens
dit contact is er ruimte om vaardigheden, verantwoordelijkheid, welbevinden, samenwerking of ruzie
met anderen te bespreken. Samen met je leerkracht stel je een verbeterplan en acties op om je
persoonlijk leerdoel te bereiken.
Flex momenten
Iedereen heeft zijn eigen werktempo. Daarom krijg je in onze basisschool elke week een aantal
momenten die je naar eigen keuze kan besteden aan je opdrachten. De routeplanners geven je daarbij
een stevige houvast. Natuurlijk heb je ook altijd een coach (leerkracht) in de buurt die jou persoonlijk
verderhelpt als je problemen hebt.